Sabtu, 12 September 2015

MAMRE SIERKINITEKEN

BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 23 AGUSTUS 2015
Invocatio      : Tek Abraham man Tuhan, janah erkiteken kinitekenna e ialoken Tuhan ia selaku kalak benar (Kejadin 15:6)
Ogen             :Epesus 4:17-24 (Tunggal)
Khotbah       : Kejadin 15: 1-6 (Tunggal)

Kata Perlebe
Tuhu memang payo adi Abraham ijadiken sosok panuten/teladan nandangi kalak si erkiniteken man Dibata. adi siperdiateken uga Abraham tuhu-tuhu tek nandangi padan Dibata siipesehNa man bana. Amin gia mawen-mawen nggit kang ia nungkun ibas pusuhna kerna padan Dibata e sibakal njadiken ia jadi bangsa simbelin.
Pemahamen Teks
Secara garis keseluruhen ibas kitab padan sindekah ntah pe simbaru maka bangsa Dibata e harus berbeda ras kerina jelma/bangsa silit i doni enda. Rasul Paulus mereken gambaren man kalak Krisen silit i kota Efesus maka kalak si la tek man Dibata bali e ras domba si la ietehna kuja perdalinna, tapi kalak sitek man Dibata tentu Jesus jadi permakanna. Ay. 17 “Kukataken man bandu”, Rasul Paulus atena menegasken man Perpulungen si Efesus gelah ulanai ia kerina nggeluh bagi sigel-gel (bagi kalak si la erkiniteken). Ibas kota Efesus teremen ngen kalak si labo Jahudi ntah pe kalak si lanai Jahudi. Tapi ilebe-lebe Dibata lanai lit kalak si Jahudi ntah pe si la Jahudi, lanai lit perbedaan ilebe-lebe Dibata seakatan kinitekenna.
Tokoh siterkenal kel adi ngerana kita soal erkiniteken tentu, Bapa kalak si erkiniteken eme Abraham. Ibas teks khotbahta sekalenda Dibata meteh kerna kai siiukuri Abraham, emaka Dibata ngingetkensa man bana mulihken kerna padanNa, maka Dibata e la pernah lupa nandangi padan sienggo isehkenna man Abraham. Kata-kata “ola kam mbiar” jelas njelaskenca maka Abraham sangana mbiar. Mbiar erkiteken kai?
1.      Mbiar ia man Raja Kedorlaomer ras pe teman-temanna. Abraham edenga kel pang bersikap ras menang. Tapi kenca ia menang reh ka kebiaren man bana. Tapi nina Dibata “ola mbiar” enda ngatakenca maka Dibata nge simgampang-ngampangi Abraham. Arah sienda pe ngatakenca man banta maka sifat keberanian sekalak jelma e rehna arah Dibata nari, enda erkiteken pendahin Dibata. emaka ise pe ula min ia megombang erkiteken keberanian e labo reh arah dirinta sendiri tapi arah Dibata nari.
2.      Mbiar lalit keturunenna. Dibata pertama kel janjiken keturunen man Abraham ibas bindu 12, sanga umurna 75 tahun. Ibas kejadin 16:6 Abraham enggo berumur 86 tahun, emaka kemungkinen ibas bindu 15 enda, umur Abraham 85 tahun, entah pe sekitar 10 tahun kenca ibereken Dibata padanNa man bana. Lit dua hal sierbahansa ia ragu nandangi padan Dibata e, eme : (1) padan Dibata e tempa-tempa bertentangen ras fakta, erkiteken sara enggo reh tuana. (2) waktu sindekah sienggo 10 tahun tuhu-tuhu ujian simberat man kinitekenna.
Tapi ibas ay. 4-5, Dibata jelas ngatakensa labo Elieser tapi justru anak Abraham siipupusna sendiri. Bagi buena bintang-bintang, maka bage ka kari teremna sinursur Abraham e. respon Abraham lit ibas ay. 6, eme tek ia nandangi kai siikataken Dibata man bana, seh maka iperhitungken ia selaku kalak sibenar iadep-adepen Dibata.


Aplikasi
Arah bahan Khotbahta sekalenda lit piga-piga hal sibanci sipelajari:
ü  Dibata tuhu-tuhu meteh kai siterjadi man banta janah pe Dibata inganta guna ngampeken kerina sijadi kekhawatirenta. Dibata siap megken kita.
ü  Kinitekenta pasti teruji sanga kita mbandingkenca ras kai sijadi logika berpikir manusia. Adi siperhadapken gundari kita kubas kinita nggeluh tentu melala kel penungkunen-penungkunen kerna keleng ate Dibata, tapi justru kerina kiniseranta e, eme salah sada dalin guna kita ndatken keleng ate Dibata e. siperlu iinget kita eme, ula kita bagi bangsa Israel si lalap meraguken Dibata, tapi justru kita harus bagi Abraham si tek nandangi padan Dibata e
ü  Padan Dibata e pasti. Dibata labo pernah ingkar janji. Kerina bukti keleng ate Dibata e la banci sidapeti bagi membalikkan telapak tangan, tapi teklah maka Dibata tuhu-tuhu setia ibas nehken padanna man manusia. Bagi padan Dibata man Abraham, maka ia pasti jadi bangsa simbelin tentuna harus ngelewati proses yang panjang. Bage ka nge kita harus ngelewati proses si nggedang ka guna datken padan Dibata e man banta.


Bahan Sermon Perpulungen Jabu-Jabu 16-22 Agustus 2015
Nats     : Ulangen 6:10-15
Tema   : Ergakenlah Kemerdekaan
Pengantar
Kai sienggo iban kita ibas mengapresiasi kemerdekaan? Labo lit kalak nggit ijajah, tapi mbue ka kalak sibingung uga arusna ngergaken kemerdekaan. Mbue kalak erpengakap maka kemerdekaan berarti bebas erban kai pe tanpa mempertimbangken hal-hal si deban. Enda me sijadi ibas Indonesia kenca jaman reformasi. Kata saling pengertin ras toleransi reh dekahna reh benena. Menyuaraken Aspirasi labo salah, e hal setiap jelma. Tapi kemerdekaan tanpa rambu-rambu sijelas tentu berbahaya bahkan banci menghancurkan kemerdekaan atas nama kepentingen pribadi ntah golongen, tanpa aturen banci menimbulken masalah. Bayangken saja adi setiap kalak menganggap dirina sibenar janah kalak si la sepaham ras ia banci ihancurken, kai si jadi? Patut sisedari maka ibas ngergai kemerdekaan sisadari bahwa kerina silit enda ititipken Dibata man banta guna ijaga ras ipertanggungjawabken. Lit tugas siarus ilakoken. Bagi siisuratken Musa ibas Ulangen, man kalak Israel. Kai bentuk ras tanggung jawab siarus ibahan ibas ngergaken kemerdekaan e? enda me sijadi bahan oratenta sendah.
Kerna Teks ras Aplikasi
Bagi semalna kitab Ulangen berisiken kumpulen pidato ntah pe pedah Musa man kalak Israel gelah ersikap-sikap memasuki taneh Kanaan. Secara khusus ubas teks enda Musa ningetken alu tegas kerna hal siarus ipahami kalak Israel ibas ngiani taneh Kanaan. Teksta banci ibagi kubas 3 bagin eme:
·         Dibata simerancang ras mpesikap taneh Kanaan/ nggeluh ibas perpadanen (ay. 10-12)
Dibata ngenca simerancang ras mpesikap taneh Kanaan man kalak Israel. Ayat enda mpertegas bahwa ingan e pasti jadi man kalak Israel. Rumah, juma, peken anggur kalak Kanaan pasti man kalak Israel. Kai sijadi enda labo merupaken gegeh ntah usahana sendiri tapi pemere Dibata. adi ilupaken bangsa Israel kerna hal enda maka kai sienggo ialokenna e bene kerina. Sitetap perlu isadari bangsa Israel eme kap bahwa kerina e ibenaken ibas hubungen perjanjin, tapi ketaaten manusia simempertahanlen hubungen perjanjin e. adi taneh kemerdekaan e siumpamaken kemerdekaan, tentu kemerdekaan e Dibata simerancang ras mpesikapsa man banta. Janah e ibahan Dibata erkiteken lit hubungen perpadanen kita ras Dibata selaku kalak sitek man baNa. Tentu kesimpulen idatas pe berlaku man banta.
·         Kai siarus ibas gelah mejuah-juah ngianisa, nggeluh ije/ ranbu-rambu si man dalanen. (ay. 13-14)
Sehubungen ras si e Musa ngingetken 4 hal siarus iperdiatken ras arus ilakoken eme:(1)Mbiar man Dibata, (2) Ia sajalah ngenca sembah, (3) Erpadanlah ibas gelarna saja, (4) Ola nembah man dibata-dibata sideban.
Ke-4 hal siisingetken Musa enda menekanken kualitas hubungen sikuat antara kalak Israel ras Dibata. Musa la mempersoalken bentuk-bentuk kesuliten, tantangen, ancamen ntah gangguan sibakal terjadi adi enggo seh i taneh kanaan, tapi Musa menegasken maka kerina bentuk kesuliten ndai banci iatasi ibas kesadaren kerna hubungen simehuli ras Dibata. pemahamen enda turah sebagai bentuk kesadaren maka Dibata ngenca simada kegeluhen bage pe si nasa lit. sementara kuasa-kuasa simuncul mengatasnamaken Dibata ianggap sebage penyesat ntah penjajah. Ibas menyadari litna hubungen e, emaka tugas ras tanggung jawab siturah pasti tetap mengutamaken kepentingen bersama labo pribadi ntah kelompok. Alu bage tugas ras tanggungjawab ibas ngergaken kemerdekaan merupaken hal si la banci itawar-tawar nari. Ngergaken kemerdekaan berarti nggeluh erkemalangen man Tuhan sekaligus mpesikap geluhta bage pe lingkungen ras teman silit isekelewetta guna tetap mpermuliaken Dibata.
·         Ukumen sibakal reh dai la ngergaken pemere Dibata (ay. 15)
Musa ngingetken maka Dibata e percimberu tuhu-tuhu. Biak enda labo menunjukken sikap negative, tapi sebalikna menegasken maka Dibata ngergai sikap ras tindaken kalak situtus dingen patuh man baNa. Terkhusus man kalak Israel sienggo ngaloken taneh Kanaan adi kin la ipakeken ali mehuli maka pernembeh Tuhan pasti reh. Keadaan enda ncidahken bahwa tugas ras tanggungjawab e memiliki konsekuensi si berhubungen. Adi ilakoken pasti sikap jadina tapi adi la ilakoken pasti siap ibahanNa. 

Cal. Pdt. Julia Elperida Br. Gintingsuka
Melayani di GBKP Runggun Penen

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ERSADA IBAS JABU

BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 18 NOV 2018 Invocatio     : “Andiko ulina ras senangna adi kalak si ersenina ersada perarih” (Mzm. 133:1) O...