BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 23 AGUSTUS 2015
Invocatio : Tek Abraham man Tuhan, janah erkiteken
kinitekenna e ialoken Tuhan ia selaku kalak benar (Kejadin 15:6)
Ogen :Epesus 4:17-24 (Tunggal)
Khotbah : Kejadin 15: 1-6 (Tunggal)
Kata Perlebe
Tuhu memang payo adi Abraham ijadiken sosok
panuten/teladan nandangi kalak si erkiniteken man Dibata. adi siperdiateken uga
Abraham tuhu-tuhu tek nandangi padan Dibata siipesehNa man bana. Amin gia
mawen-mawen nggit kang ia nungkun ibas pusuhna kerna padan Dibata e sibakal
njadiken ia jadi bangsa simbelin.
Pemahamen Teks
Secara garis keseluruhen ibas kitab padan sindekah
ntah pe simbaru maka bangsa Dibata e harus berbeda ras kerina jelma/bangsa
silit i doni enda. Rasul Paulus mereken gambaren man kalak Krisen silit i kota
Efesus maka kalak si la tek man Dibata bali e ras domba si la ietehna kuja
perdalinna, tapi kalak sitek man Dibata tentu Jesus jadi permakanna. Ay. 17 “Kukataken man bandu”, Rasul Paulus atena
menegasken man Perpulungen si Efesus gelah ulanai ia kerina nggeluh bagi
sigel-gel (bagi kalak si la erkiniteken). Ibas kota Efesus teremen ngen kalak
si labo Jahudi ntah pe kalak si lanai Jahudi. Tapi ilebe-lebe Dibata lanai lit
kalak si Jahudi ntah pe si la Jahudi, lanai lit perbedaan ilebe-lebe Dibata
seakatan kinitekenna.
Tokoh siterkenal kel adi ngerana kita soal
erkiniteken tentu, Bapa kalak si erkiniteken eme Abraham. Ibas teks khotbahta
sekalenda Dibata meteh kerna kai siiukuri Abraham, emaka Dibata ngingetkensa
man bana mulihken kerna padanNa, maka Dibata e la pernah lupa nandangi padan
sienggo isehkenna man Abraham. Kata-kata “ola
kam mbiar” jelas njelaskenca maka Abraham sangana mbiar. Mbiar erkiteken kai?
1. Mbiar ia man Raja Kedorlaomer ras pe teman-temanna.
Abraham edenga kel pang bersikap ras menang. Tapi kenca ia menang reh ka
kebiaren man bana. Tapi nina Dibata “ola
mbiar” enda ngatakenca maka Dibata nge simgampang-ngampangi Abraham. Arah
sienda pe ngatakenca man banta maka sifat keberanian sekalak jelma e rehna arah
Dibata nari, enda erkiteken pendahin Dibata. emaka ise pe ula min ia megombang
erkiteken keberanian e labo reh arah dirinta sendiri tapi arah Dibata nari.
2. Mbiar lalit keturunenna. Dibata pertama kel janjiken
keturunen man Abraham ibas bindu 12, sanga umurna 75 tahun. Ibas kejadin 16:6
Abraham enggo berumur 86 tahun, emaka kemungkinen ibas bindu 15 enda, umur
Abraham 85 tahun, entah pe sekitar 10 tahun kenca ibereken Dibata padanNa man
bana. Lit dua hal sierbahansa ia ragu nandangi padan Dibata e, eme : (1) padan
Dibata e tempa-tempa bertentangen ras fakta, erkiteken sara enggo reh tuana.
(2) waktu sindekah sienggo 10 tahun tuhu-tuhu ujian simberat man kinitekenna.
Tapi ibas ay. 4-5, Dibata jelas
ngatakensa labo Elieser tapi justru anak Abraham siipupusna sendiri. Bagi buena
bintang-bintang, maka bage ka kari teremna sinursur Abraham e. respon Abraham
lit ibas ay. 6, eme tek ia nandangi kai siikataken Dibata man bana, seh maka
iperhitungken ia selaku kalak sibenar iadep-adepen Dibata.
Aplikasi
Arah bahan Khotbahta sekalenda lit piga-piga hal
sibanci sipelajari:
ü Dibata tuhu-tuhu meteh kai siterjadi man banta janah
pe Dibata inganta guna ngampeken kerina sijadi kekhawatirenta. Dibata siap
megken kita.
ü Kinitekenta pasti teruji sanga kita mbandingkenca
ras kai sijadi logika berpikir manusia. Adi siperhadapken gundari kita kubas
kinita nggeluh tentu melala kel penungkunen-penungkunen kerna keleng ate
Dibata, tapi justru kerina kiniseranta e, eme salah sada dalin guna kita
ndatken keleng ate Dibata e. siperlu iinget kita eme, ula kita bagi bangsa
Israel si lalap meraguken Dibata, tapi justru kita harus bagi Abraham si tek
nandangi padan Dibata e
ü Padan Dibata e pasti. Dibata labo pernah ingkar
janji. Kerina bukti keleng ate Dibata e la banci sidapeti bagi membalikkan
telapak tangan, tapi teklah maka Dibata tuhu-tuhu setia ibas nehken padanna man
manusia. Bagi padan Dibata man Abraham, maka ia pasti jadi bangsa simbelin
tentuna harus ngelewati proses yang panjang. Bage ka nge kita harus ngelewati
proses si nggedang ka guna datken padan Dibata e man banta.
Bahan Sermon Perpulungen Jabu-Jabu 16-22 Agustus
2015
Nats : Ulangen 6:10-15
Tema : Ergakenlah Kemerdekaan
Pengantar
Kai
sienggo iban kita ibas mengapresiasi kemerdekaan? Labo lit kalak nggit ijajah,
tapi mbue ka kalak sibingung uga arusna ngergaken kemerdekaan. Mbue kalak
erpengakap maka kemerdekaan berarti bebas erban kai pe tanpa mempertimbangken
hal-hal si deban. Enda me sijadi ibas Indonesia kenca jaman reformasi. Kata
saling pengertin ras toleransi reh dekahna reh benena. Menyuaraken Aspirasi
labo salah, e hal setiap jelma. Tapi kemerdekaan tanpa rambu-rambu sijelas
tentu berbahaya bahkan banci menghancurkan kemerdekaan atas nama kepentingen
pribadi ntah golongen, tanpa aturen banci menimbulken masalah. Bayangken saja
adi setiap kalak menganggap dirina sibenar janah kalak si la sepaham ras ia
banci ihancurken, kai si jadi? Patut sisedari maka ibas ngergai kemerdekaan
sisadari bahwa kerina silit enda ititipken Dibata man banta guna ijaga ras
ipertanggungjawabken. Lit tugas siarus ilakoken. Bagi siisuratken Musa ibas
Ulangen, man kalak Israel. Kai bentuk ras tanggung jawab siarus ibahan ibas
ngergaken kemerdekaan e? enda me sijadi bahan oratenta sendah.
Kerna Teks ras Aplikasi
Bagi
semalna kitab Ulangen berisiken kumpulen pidato ntah pe pedah Musa man kalak
Israel gelah ersikap-sikap memasuki taneh Kanaan. Secara khusus ubas teks enda
Musa ningetken alu tegas kerna hal siarus ipahami kalak Israel ibas ngiani
taneh Kanaan. Teksta banci ibagi kubas 3 bagin eme:
·
Dibata
simerancang ras mpesikap taneh Kanaan/ nggeluh ibas perpadanen (ay. 10-12)
Dibata ngenca simerancang ras mpesikap taneh Kanaan
man kalak Israel. Ayat enda mpertegas bahwa ingan e pasti jadi man kalak
Israel. Rumah, juma, peken anggur kalak Kanaan pasti man kalak Israel. Kai
sijadi enda labo merupaken gegeh ntah usahana sendiri tapi pemere Dibata. adi
ilupaken bangsa Israel kerna hal enda maka kai sienggo ialokenna e bene kerina.
Sitetap perlu isadari bangsa Israel eme kap bahwa kerina e ibenaken ibas
hubungen perjanjin, tapi ketaaten manusia simempertahanlen hubungen perjanjin
e. adi taneh kemerdekaan e siumpamaken kemerdekaan, tentu kemerdekaan e Dibata
simerancang ras mpesikapsa man banta. Janah e ibahan Dibata erkiteken lit
hubungen perpadanen kita ras Dibata selaku kalak sitek man baNa. Tentu
kesimpulen idatas pe berlaku man banta.
·
Kai siarus ibas
gelah mejuah-juah ngianisa, nggeluh ije/ ranbu-rambu si man dalanen. (ay.
13-14)
Sehubungen ras si e Musa ngingetken 4 hal siarus
iperdiatken ras arus ilakoken eme:(1)Mbiar man Dibata, (2) Ia sajalah ngenca
sembah, (3) Erpadanlah ibas gelarna saja, (4) Ola nembah man dibata-dibata
sideban.
Ke-4 hal siisingetken Musa enda menekanken kualitas
hubungen sikuat antara kalak Israel ras Dibata. Musa la mempersoalken
bentuk-bentuk kesuliten, tantangen, ancamen ntah gangguan sibakal terjadi adi
enggo seh i taneh kanaan, tapi Musa menegasken maka kerina bentuk kesuliten
ndai banci iatasi ibas kesadaren kerna hubungen simehuli ras Dibata. pemahamen
enda turah sebagai bentuk kesadaren maka Dibata ngenca simada kegeluhen bage pe
si nasa lit. sementara kuasa-kuasa simuncul mengatasnamaken Dibata ianggap
sebage penyesat ntah penjajah. Ibas menyadari litna hubungen e, emaka tugas ras
tanggung jawab siturah pasti tetap mengutamaken kepentingen bersama labo pribadi
ntah kelompok. Alu bage tugas ras tanggungjawab ibas ngergaken kemerdekaan
merupaken hal si la banci itawar-tawar nari. Ngergaken kemerdekaan berarti
nggeluh erkemalangen man Tuhan sekaligus mpesikap geluhta bage pe lingkungen
ras teman silit isekelewetta guna tetap mpermuliaken Dibata.
·
Ukumen sibakal
reh dai la ngergaken pemere Dibata (ay. 15)
Musa ngingetken maka Dibata e percimberu tuhu-tuhu. Biak
enda labo menunjukken sikap negative, tapi sebalikna menegasken maka Dibata ngergai
sikap ras tindaken kalak situtus dingen patuh man baNa. Terkhusus man kalak
Israel sienggo ngaloken taneh Kanaan adi kin la ipakeken ali mehuli maka
pernembeh Tuhan pasti reh. Keadaan enda ncidahken bahwa tugas ras tanggungjawab
e memiliki konsekuensi si berhubungen. Adi ilakoken pasti sikap jadina tapi adi
la ilakoken pasti siap ibahanNa.
Cal. Pdt. Julia Elperida Br. Gintingsuka
Melayani di GBKP Runggun Penen
Tidak ada komentar:
Posting Komentar