Minggu, 02 Agustus 2015

MANUSIA SI MBARU

Bahan Sermon Khotbah Minggu 09 Agustus 2015
Invocatio      : “Kam anak-anak Dibata. kam ikelengi dingen ipilih Dibata jadi sikerajangenNa. Emaka pakekenlah paken ate perkuah, mehuli, rukur meteruk, lemah lembut dingen saber” (Kolose 3:12)
Ogen             : II Samuel 12:1-12 (Tunggal)
Khotbah       : Kolose 3:5-11 (Responsoria)
Tema             : Manusia Si Mbaru

I.            Kata Perlebe
Lit pandangen umum singatakenca “nukahen mbangun asangken ngerawatsa. Nukahen mulaisa asangken neruskenca” engkai maka bage? Erkiteken memang guna nerusken hal simehuli ntah pe dahin sienggo mejile, mesera kel. Uga kerna spiritualitasta, lit kin bage serana guna njagasa? Tiap kalak Kristen pasti pernah bergumul ras dosa si lit ibas dirina. Sieteh nge maka la arusna kita erbahan erdosa tapi mekatep denga enda silakoken. Paulus arah tulisenna sekalenda ngingetken ras ngajari kita kerna uga kin Kalak Kristen si enggo ikataken manusia si mbaru.

II.            Tafsiren/ Isi
a)      Tafsiren II Samuel 12:1-12
Ay. 1-8 nuriken man banta anding-andingen siigunaken nabi natan guna ngataken man Raja Daud maka kai sienggo ibahanna e sada kesalahen/ perbahanen si la ngena ate Dibata. entah kai siterjadi nandangi Daud seh maka la ia peka kerna Dosa sienggo ilakokenna. Keuniken nabi natan eme kap maka ia labo reh alu pernyataan-pernyataan ukumen Dibata, tapi reh ia alu sada kisah. Kisah si sederhana si pasti banci menggugah pusuh kalak si lit denga hati nuranina. Cerita rekayasa situriken Natan erbahan Daud tersentuh ras pe reh rawana. Ietehna maka kai siilakoken kalak bayak e jahat, ras arus ndatken ukumen mate.
Ay. 9-10, Nabi natan ngataken man Daud maka ia enggo erlua-lua, munuh, ras nipu, ersalah ia erkiteken la ngergaken kata Dibata bagepe menghina Dibata. hal enda ngatakensa maka Daud enggo memandang rendah ras pe meremehken Dibata alu tindaken siibahanna e. seh maka kai siituriken Nabi Natan sijadi efek samping perbahanen Daud e tuhu-tuhu memang terjadi kuketurunenna. (1) kematen anak hasil ia erlua-lua (2Sam. 12:14), (2) Absalom munuh Amnon (13:29), Absalom ngelawan bapana (18:9-17), ukumen mate adonia (1Raj. 2:24-25).
Ay. 11-12, nuriken maka ukumen Daud siinubuatken Nabi Natan labo terjeng akibat wajar erkiteken dosana. Sebalikna ukumen siialoken Daud eme hasil tindaken Allah secara langsung. Lit 3 hal siikataken Dibata erkiteken si e: Kubahan kesusahen man bandu, ilebe-lebe matandu kubuat ndeharandu, ras pe Kubahan enda gelah kerina Israel ngidahsa. Ukumen siberlaku i Israel man kalak sierlua-lua ras munuh eme ukumen mate. Tapi Dibata mengesampingken e, labo erkiteken Daud bertobat. Tapi gelah seumur geluhna Daud jadi contoh man Israel kerna ukumen Dibata si adil man pemimpin rohani sierbahan dosa.
b)      Tafsiren Kolose 3: 5-11
Perpulungen Kolose eme salah sada Perpulungen si la itangani Rasul Paulus secara langsung, la nandai Rasul Paulus secara langsung, la pernah idahi Paulus. Tapi perpulungen e lit erkiteken penampat sekalak sitergelar Eprafas eme rekan sekerja Paulus. Surat enda itulisken Paulus sanga ia ibas penjara i kota Roma. Kolose eme sada kota siterletak i pedalamen tepi Lau Likus deher Laodikia ras Hierapolis. Erkiteken jalur perdagangen Timur-Barat arus mbentasi kota enda, maka kota enda pe ipengaruhi melala pemahamen siberbeda. Arah penampat Eprafas maka Paulus meteh keadaan Perpulungen i Kolose. Emaka arah suratna enda itegasken Paulus ajaren kerna gambaren diri Kristus guna mpetenteng pikiren sesat si lit itengah-tengah perpulungen i Kolose.[1] Enterem kel kalak Kristen terpengaruh perbahen-perbahanen sibanci ncedai kinitekenna, bagi siituriken Paulus Kol. 3:5-7. Erkiteken memang kegeluhen kalak si non-Kristen dem alu dosa ras kejahaten, seh maka kalak Kristen pe la banci ngelakoken hal sideban selain ngutuk ras segat ate nandangi kalak enda.[2]
Kol. 3:5, Paulus lebih mbages mereken pengangkan kerna penembahen Berhala silabo terjeng erbahan patung saja. tapi lebih jelas ituriken Paulus maka mpediat keinginen daging sierbahanca kita lanai bergantung ras pe erkiniteken man Dibata pe termasuk nembah man berhala. Eme sebabna maka kerangapen pe ikataken penembahen berhala. Ibas sada waktu ngaku setia kita man Dibata ras kataNa tapi pada saat yang sama kita pe mereken kesetiaan sisetara ntah pe lebih mbelin man manusia, lembaga, tradisi ntah pe penguasa i doni enda. La banci kai pe iutamaken seakatan hubungenta sisetia man Dibata ras kataNa.
Kol. 3:6, konsep rawa Dibata siitulisken Paulus labo guna menghilangkan sifat keleng ateNa man manusia tapi justru negasken maka tanpa keadilen maka keleng ate pe kehilangen maknana. Ay.7-8, Paulus ngajarken gelah kita berkata “TIDAK” man dosa. Dosa e banci bertumbuh, berkembang biak ras pe nguasai kita. Dosa pe banci ngancurken keefektifenta ibas ngelai Dibata. seh maka arus kita mematikan dosa-dosa siberusaha merasuki kita.
Ay. 9-12, Paulus pe ngingetken kerna manusia ijadiken rikutken tempas Dibata jine. Mungkin gundari tempas Dibata si lit ibas kitajadi sedikit kusam, tapi tempas Dibata e tetap lit ibas kita la banci bene.  Adi perubahen-perubahen lahiriah siibahan kita labo banci memperbaiki kekurangen si lit ibas kita. Paken, kosmetik, ras pe operasi fisik banci erbahan kita bagi kalak sideban, tapi la bagi karya siirancangken Dibata man gunanta. Kita merluken diri situhu-tuhu enggo ipelimbarui, dirinta sienggo ipelimbarui rikutken tempas ras idandani alu apaken keleng ate, meteruk ukur, kemalemen ate, dingen saber.

III.            Pengkenaina
alu tema “Manusia si mbaru” enda ngingetken kta gelah ibas geluhta si tep-tep wari tetap kita ipelimbarui alu kebenaren kata Dibata. guna jadi manusia si mbaru memang labo hal si menukah, melala tantangenta janah pe labo banci terjadi ibas waktu singkat. Arah kata Dibata sekalenda lit 3 hal sibanci ipelajri kita guna jadi manusia si mbaru:
1.      Langkah awal perubahen. Ay 5-8
  1. Bunuhlah. Kebenaren Dibata jelas ngataken man banta maka awal perubahen eme bunuhlah. Kai siarus ibunuh? Siibunuh kita tentu perkara doni si jahat.
  2. Ambekkenlah. Adi ateta jadi manusia si mbaru, maka arus siambekken kerina si jahat si la sejalan ras kebenaren Dibata.
2.      Memasuki pembaharuan nggeluh. Ay 9-11
a.       Ulanai perguak
b.      Ipelimbarui
c.       Lanai erndobahen iadepen Dibata
3.      Senjata manusia si mbaru ay. 12
Kenca kita jadi manusia si mbaru labo berarti secara otomatis kita enggo sempurna. Tapi kita harus terus nggt erlajar. Erlajar gelah meteh sifat-sifat Kristus. Kalak si enggo jadi manusia si mbaru maka ia ngasup ngaloken kerinana siialamina ibas geluhna alu dem pengataken bujur, erkiteken ietehna maka Dibata e mehuli, ras pe Dibata e labo ngerancangken hal-hal si jahat man anak-anakNa. .


Kesimpulen     : ula ngadi guna erbahan pembaharuan nggeluh. Tapi erlajarlah segedang nggeluh guna reh deherna ras Dibata. masa lalu eme pembelajaren, masa kini nuan, janah masa si reh eme ija masa ija kita rani.


[1] Dunnet, Walter M, Pengantar perjanjian baru, hal. 66
[2] Wahono, Wismoady S, Disini kutemukan, hal. 442

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ERSADA IBAS JABU

BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 18 NOV 2018 Invocatio     : “Andiko ulina ras senangna adi kalak si ersenina ersada perarih” (Mzm. 133:1) O...