Selasa, 21 November 2017

DEWASA ERNATAL

Bahan sermon Pekan Kebaktian Keluarga GBKP 2017 si pe-VI

Invocatio        : “sabab bage pengkelengi Dibata doni enda, e maka iberekenNa anakNa Sitonggal, gelah ole bene ise pe si tek man baNa, tapi gelah dat kegeluhen si tuhu-tuhu si la erkeri-kerin” (Johanes 3:16).
Ogen               : Jesaya 61:1-2
Renungan      : Matius 2:1-12
Tema              : Dewasa Ernatal

Lanai dekah nari kita bakal ngerayaken Natal tahun 2017 enda. Ngo seh ja nge persiapennta ibas merayaken natal tahun enda. Mulai kin ibas pemilihan panitia Natal , persiapan dana, kegiatan acara, baju seragam, dll. Tapi situhuna ibas kita ngerayaken natal e, enggo nge sisikapken diri bage pe pusuhnta ibas perayaan Natal e? Perayaan Natal e tuhu banci meriah, tapi makna Natal enggo nge tuhu-tuhu meriah? Kai dage buktina? Uga pemahamennta Yesus e bas diri bage pe pusuhnta ntah bage nge situhuna cara kita rikutken tindaken si ibereken kita man baNa.
Perayaan Natal tanggal 25 desember, bena-benana ilakoken sebagai penghormaten man Dewa Sang Surya Syria i Emesa nari ibas masa pemerintahan Kaisar Aurelianus (tahun 274) si mbangun kuil Dewa Matahari i Kampus Agrippae-Roma. 60 tahun kenca sie, gereja Roma ngerayaken Natal ibas tanggal 25 Desember tahun 336 sebagai wari ketubuhan Tuhan Yesus. Gereja Timur ngerayaken Natal menaken tahun 430. Selanjutna tahun 1038, misa Kristus igelari Cristes-messe ntah pe Christ-mass, ras jadi kata Christmas ibas bahasa Inggris. Natal bahasa Latin nari eme : dies Natalis ei ertina “ketubuhen”. Kerna aksesoris pohon natal rehna i Eropa Barat ras Timur nari singelambangken batang kayu si megegeh. Bage pe lilin Natal berhubungen ras Yesaya 9 :1-2; Matius 4:16 kerna “Terang si mbelin”, bage pe lampu kelap kelip sebagai terang si naluken kegelapen, enda ngelambangken maka ketubuhen Yesus sebagai “sinar kemurnian” ibas kegelapen doni enda.
Temanta ibas pekan kebaktian keluarga GBKP 2017 si pe_VI eme “dewasa ernatal”. Kata Dewasa berasal ibas bahasa Latin “adults” i ertina telah tumbuh menjadi kekuatan dan ukuran yang sempurna. Oleh karena itu orang dewasa adalah individu yang telah menyelesaikan pertumbuhannya dan telah siap menerima kedudukan dalam masyarakat bersamaan dengan orang dewasa lainnya. Ibas tulisan Rasul Paulus ngatakenca “Asum anak-anak denga aku, pengeranangku, perukurku, ras pengertinku bali ras anak-anak. Tapi kenca aku dewasa, kutadingken kerina biak anak-anak e” (1 Kor. 13:11). Hadirna Yesus bas pusuhnta jadiken kita dewasa. (Efesus 4:13). pertumbuhan secara jasmani kurang lebih bersifat otomatis, tapi pertumbuhan ibas tindaken ras kiniteken membutuhken upaya. Kedewasaan adalah suatu proses. Lalit jelma si ibas kitik nari langsung jadi dewasa baik ibas segi usia, iman, bage pe karakter. Adi dewasa merupakan proses, emaka ulin nge adi kita la pernah menganggap dirinta lebih dewasa asangken kalak sideban. Uga kita sipulung enda, enggo nge kita dewasa?
Ibas kitab Matius 2:1-12 i ceritaken mengenai ketubuhan Yesus, ija lit piga-piga situasi ibas ketubuhen Yesus e. Sipemena eme ibas guru i Timur nari: ia merupakan para ahli perbintangan i daerah Timur nari. Ija ibas munculna sada bintang si cemerlang iyakinina e sebagai tanda lahirna sekalak pemimpin besar. Hal enda banci jadi refleksi man banta, ibas kita ngerayaken ketubuhan Yesus e ibas Natal, kai nge si menjadi tanda-tandana Yesus e nggo tubuh bas dirinta?. Selain keyakinenna mengenai lahirna sekalak pemimpin e, atena ersura reh guna nembah man baNa. Ibas ay. 9-11, meriah kel ukurna, ibas bahasa karo ikatakenna “la tanggung riahna ukurna ngidahsa”, ahli perbintangen e jumpa ras Yesus, isembahna bage pe ipersembahkenna man Anak si mbaru tubuh e, eme: emas, kumenen ras mur.[1] Sada hal simenarik i akap kami ibas kalak timur enda, ija ibas ia mamba persembahen enda pe, kepeken nggo i sikapkenna ope denga idahna Yesus e tubuh. Persembahen si ibabana e pe kerina simerim ras simeherga. Kerina e iberekenna man Yesus, sebab tehna man ise ia mere e. Hal enda tentuna menjadi pejemba man banta ibas kita nehken persembahan man Tuhan Dibata, gelah ola mekarus.
Sipeduaken situasi ketubuhen Yesus e lit ibas Herodes[2] nari. Sengget ia ibas berita ketubuhan Yesus e. Sebab mbiar ia tersaingi ibas kedudukenna sebagai raja. Rasa mbiar e erbanca Herodes la erngadi-ngadi ndarami informasi, seh ka pe ipepulungna kerina imam-imam si mbelin ras guru-guru agama Jahudi. Informasi siidatna ibas ahli perbintangan bage pe imam-imam mbelin ras guru agama labo erbanca ukurna meriah guna jumpa ras Yesus e, tapi erbanca turah atena segat, cemburu, marah, seh atena guna membunuh. Rencana Herodes la banci erdalan, sebab e labo rencana Tuhan, sienggo i suratken ibas Johanes 3:6 “sabab bage pengkelengi Dibata doni enda, e maka iberekenNa anakNa Sitonggal, gelah ole bene ise pe si tek man baNa, tapi gelah dat kegeluhen si tuhu-tuhu si la erkeri-kerin”. Ketubuhan Yesus ku doni enda, gelah manusia terkelin, baik ibas kemusilen, si getem pusuhna, si tertaban, si ibas penjara, bage pe si erceda ate (Yesaya 61:1-2)[3].
Ibas ketubuhan Yesus ku doni enda, Dibata membuktiken kai sienggo i belasken bage pe ijanjikenNa man manusia, gelah manusia e terkelin. Sebab ibas Yoh.1:1,14 “ope denga ijadiken Dibata doni enda, kata enggo lit.bkata e ras Dibata, janah kata e Dibata. Kata e enggo jadi manusia, janah Ia ringan i tengah-tengahta. Enggo idah kami kemulianNa si mbelin, e me kemuliaan si ibereken Dibata man baNa erkiteken Ia Anak Dibata si Tonggal. Anak e encidahken lias ate ras kai si benar kerna Bapa e”. Eme siilakoken Dibata ibas malam natal, “PerkataanNya menjadi PerbuatanNya”. Maksudnya, perkataan telah menjadi kenyataan. Kata telah menjadi fakta. Kata dan tindakan menyatu. Dalam Kristus terjadilah integritas. Salah sada bentuk kedewasaan eme litna integritas bas dirina.  Visi GBKP 2016-2020 “gereja aron Dibata guna jadi pasu-pasu man isi doni enda”, ertina kehadiran Gereja tuhu-tuhu ernanam man sekelewetna, labo terjeng alu kata-kata tapi arah kerina pengkebet geluhna. Kepribadian berintegritas imulai ibas perkara si kitik. Kai si ilakoken e ka si iyakini, kai siiyakini e ka si ilakoken. Ucapannya bisa dipercaya, perbuatannya bisa diandalkan. Ia tidak mengobral janji. Perkataan dan perbuatannya sama.
Ernatal mbaba kedamen ibas kegeluhennta, labo natal e mbaba kehancuren, sebabna dari tahun ke tahun siidah maka dung natal e lit perjentiken sapih-sapih kita. Arah natal tahun enda maka erdewasanalah ukurnta aminna la bagi ukurnta hasil natal e. Bahanlah kekurangen natal tahun enda jadi pelajaren untuk kedepanna, gelah tahun sireh ka pe erjilena perdalanan natalnta. Labo kita mandangi panitia saja, sebab ia pe latih nge akapna.
Jadi adi nggo kin sipahami kai tujuannta ernatal e, rikutken kita pe ninta nggo dewasa. Maka marilah silaksanaken Natal tahun enda alu pusuh sisukacita ibas berita Natal e, si dahi ia bagi ukur Guru i Timur Nari eme ukur “la tanggung riahna ukurna ngidahsa”, sisiapkenlah persembahennta situhu2 (geluhnta, jabunta, pelayanannta) simehulina man Dibata (Rom.12:1) ula bagi ukur Herodes si dem alu cian, dendam, amarah, ras sidebanna. Uga pe , meriah nari Natal e.
SELAMAT MENYAMBUT NATAL 25-26 DESEMBER 2017
DIBATA SIMASUMASU KITA KERINA


Sarilaba
Pdt. Dewi Rolita Br. Tarigan, S.Th



[1] Kemenyan dihasilkan dari getah putih pohon-pohon tertentu yang tumbuh di Arab. Bubuk  bernilai tinggi yang di produksi dari getah tersebut berbau harum dan biasa digunakan dalam ibadat orang Yahudi (Keluaran 30:34-38), wangi-wangian getah rasamala adalah getah seperti susu dari akar tanaman seperti wortel yang banyak ditemui di Persia dan Siria. Kemeyan berasal dari bahan berwarna putih yang lengket dari pohon-pohon tertentu di Timur Dekat, biasanya di tumbuk menjadi bubuk  yang jika dibakar mengeluarkan bau harum. Mur adalah getah berwarna merah tua, berasal dari sejenis semak yang tumbuh di Arab dan Afrika. Baunya sangat kuat dan rasanya pahit. Karet itu kemudian dihancurkan menjadi bubuk dan digunakan sebagai bahan baku wewangian dan balsamyang mahal harganya.
[2] Atau dikenal sebagai Herodes Agung. Ketika pasukan Roma menduduki Palestina, ia diangkat menjadi gubernur Galilea. Herodes kemudian menjadi raja atas Yudea, Galelea, Samaria, dan daerah disebelah timur sungai Yordan sekitar tahun 37 SM. Menurut catatan sejarah, ia meninggal tahun  4SM. Heroes membangun kembali beberapa kota, seperti Kaisarea dan Yerikha, ia ingin dirinya populer dimata orang Yahudi dengan membangun kembal bait Allah di Yerusalem.
[3] Yesaya 61:1 “Roh Tuhan”. sama seperti Roh Tuhan datang kepada Daud ketikaia dipilih menjadi raja Israel ( 1 Sam. 16:13). Demikianlah juga raja baru ini (Yesaya 11) akan menerima Roh yang sama. Para ahli tidak dapat memastikan apakah yang berbicara dsini adalah Yesaya atau “hamba Allah” itu (Yes.42:1-4, 49:1-9), hamba dalam nyanyian ini dikenal sebagai Israel. Namun hamba juga bisa menunjuk kepada seorang raja seperti yang disebutkan dalam 9:5-6 dan 11:1-5.
Pembicara disini telah dipilih untuk mengumumkan kabar baik yang mencakup kesembuhan dan kebebasan. Tahunrahmat Tuhan (61:2) barangkali tahun perayaan yang istimewa (juga dikenal sebagai tahun Yobel) yang tiba setiap 50 tahun. Selamatahun itu, budak dibebaskan dan tanah dikembalikan kepada keluarga pemilik aslinya (Imamat 25:8-34). Ayat ini kemudian dikutip Yesus untuk mengambarkan misiNya (Luk. 4:16-19), lihat juga Matius 11:5; Lukas 7:22.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ERSADA IBAS JABU

BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 18 NOV 2018 Invocatio     : “Andiko ulina ras senangna adi kalak si ersenina ersada perarih” (Mzm. 133:1) O...