Selasa, 21 November 2017

MPELIMBARUI KEGELUHEN ERSEMBAH

BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 05 NOPEMBER 2017
(Minggu Reformasi Gereja)

Invocatio    : Sendah kubereken man bandu kuasa nandangi bangsa-bangsa raas kerajan-kerajan lako mbungkarken dingen ngeruntuhken, lako ngkernepken dingen ngeradasken, lako manteki dingen nuan. (Jeremia 1:10)
Ogen          : Markus 11: 15-19
Khotbah      : 2 Kronika 35: 20-26
Tema          : Mpelimbarui Kegeluhen Ersembah

  1. Kata Perlebe
Ibas zaman genduari enda lit pandangen maka “manusia genduari lanai perlu iakapna nandangi rumah pertoton (ersembah)”, tapi situhuna pandangen si e la banci sianggap mewakili sikap manusia secara umum. Sebab ibas zaman genduari ka pe labo sitik kalak si perlu iakapna ersembah man Dibata, seh maka la akapna sikap ndalani kegeluhenna sada wari adi la ia ersembah man Dibata lebe (ertoto/saat teduh). Bahkan lit denominasi gereja tertentu situhu-tuhu teridah kemajunna, terkhususna kuantitas perpulungen. Tapi adi si soroti secara kualitas, labo beluh kita menilaisa soal maju mundurna gereja (ingan ersembah) e, sebab ermacam-macam motivasi kalak si reh ku rumah Pertoton. Arah bahan ogen bagepe khotbah ras invocatio-ta minggu enda, ibabai kita guna ngenehen uga kin situhuna kegeluhen ersembah si payo.

  1. Pemahamen/Fakta Teks
·         Ogen : Markus 11 : 15-19
Jesus lawes ku Rumah Pertoton i Jerusalem, ije ipelawesNa kalak si erbinaga ras sinukur ibas kesain rumah pertoton e, itunggalingkenna meja-meja ingan nukar duit. Kenca si e ilakoken Jesus maka iajariNa kalak sinterem ibas isi Pustaka Si Badia kerna Rumah Pertoton. Kenca bage Iman-iman Simbelin ras guru-guru agama ndarami dalan guna munuh Jesus, tapi la ia pang. Kenca bage lawes me Jesus ras ajar-ajarna ibas kuta e nari.
Jerusalem, eme pusat ingan ersembah kalak Jahudi/Israel. Rumah Pertoton e ibagi jadi 3 bagian, eme : ibas (imam besar, guru agama/lewi, pria dewasa), kesain (diberu), idarat (Non Jahudi, pemungut cuke, kalak cacat, rsd). Pembagin e ibahan erkiteken ibas masa padan si Mbaru orientasi jelma eme kelompokna, emakana identitas ras status sekalak jelma itentuken kelompokna ibas massyarakat. Jesus meteh maka keadaan Rumah Pertoton paksa sie lanai bagi arusna. Rumah pertoton siarusna mereken kenyamanen ras kesetaraan ilebe-lebe Dibata, justru ije terjadi pembedaan stratifikasi masyarakat. Situhuna Jesus sangat menghormati Rumah Pertoton, rasa hormatNa e dungna mendorong ia gelah mpelimbarui orde yang ada, Rumah Pertoton paksa si e ipandang Jesus jadi alat sebagai penutup kegersangan Rohani bangsa e.
Kegersangen e teridah ibas carana ersembah man Dibata. Ibas Jesaya 56:7b ikataken maka Rumah pertoton e ingan ersembah kerina bangsa, tapi kepentingen status kelompok atas (Jahudi) erbahansa kalak si metunggung masuk kubas rumah pertoton e hanya kalak Jahudi saja (Pria dewasa), sementara si labo kalak Jahudi inganna idarat Rumah pertoton e. selanjutna kebobroken spiritual paksa sie itambahi alu litna kalak sierbinaga ras ingan nukari duit i kesain rumah pertoton e, padahal kesain rumah pertoton e itetapkenna jadi ingan ersembah man diberu, tentuna proses jual-beli si gejek i kesain rumah Pertoton erbahansa diberu si ersembah lanai banci fokus man Dibata. Bagi kalak non Jahudi, cacat ras pemungut cuke si inganna i darat rumah pertoton e, tentu terganggu alu litna proses jual-beli i kesain Rumah pertoton e.
ngidah kinilaraturen si lit i Rumah Pertoton e, Jesus ngandingkensa ingan e bali bagi asar Penamun. Tentuna asar penamun ras Rumah Pertoton eme dua hal si sangat bertolak belakang. Sanga Jesus ngajarken kalak sinterem kerna Rumah Pertoton nembeh kal ate Imam-imam simbelin ras guru-guru agama sebab kalak sinterem megiken pengajaran Jesus, emaka idaramina dalan guna munuh Jesus.
·         Khotbah : 2 Kronika 35:20-26
Kata kunci ibas ay. 20 eme “Kenca Raja Josia ngelakoken kerina e …” nandaken maka perlu si perdiateken perikop sebelumna. Ibas pasal 35: 1-19, ituriken uga Raja Josia patuh man Tuhan dingen ngerayaken Paskah bagi siiperentahken Dibata. Selama enda perayaan paskah lanai ilakoken bangsa Israel erkiteken Rajana si memerentah eme kalak si la erkemalangen man Tuhan, tapi kenca Josia jadi Raja kegeluhen bangsa Israel mulai berobah, mulihi ngikutken kata Dibata. Mulana kegeluhen ersembah bangsa e seh kal bobrokna, bangsa e nembah man (dewi asera, baal, rsd), dewa-dewi si lit inegeri e tapi kenca Josia jadi Raja, berhala-berhala e kerina ras ingan ersembah man berhala e iruntuhken (34:3). Kenca si e ibahan Josia me perpadanen ras Dibata guna tetap patuh ras ngikutken undang-undang Tuhan alu bulat ukur rikut pe si jadi perentah man bangsa Israel (34:31).
Amin gia Josia icatatken, eme sekalak si merentah bangsa Israel gelah jadi bangsa si erkemalangen man Tuhan tapi tetap saja lit kekurangenna, seh makana ia mate ibas peperangen ngelawan pasukan Neko Raja Mesir.
·         Invocatio : Jeremia 1:10
Kenca kematen Raja Josia, raja-raja si memerentah i Israel mulihi lanai erkemalangen man Dibata seh makana bangsa e itaban ku Babil. Jeremia sekalak Nabi si lit itengah-tengah bangsa Isrel, ia tetap mpersingeti bangsa Israel gelah patuh ersembah man Dibata janah nadingken penembahen si la payo. Jeremia pe ikut muat bagin ibas mpelimbarui kegeluhen ersembah bangsa Israel. Selanjutna Dibata make Kores, Raja Persia guna merentah bangsa Israel mulihi i pembuangen nari ku negerina, janah kegeluhen ersembah man Dibata pe ipekena mulihi (30:1-3).
  1. Pengkenaina/Aplikasi
(1)   Manusia eme tinepa Dibata, sendalanen ras sie maka patut nge manusia ersembah ban Dibata sinepa ia.
(2)   Rumah Pertoton e, ingan ersembah man DIbata. Tentuna kebadiaan Rumah Pertoton e pe perlu sijaga. Sebab adi Rumah pertoton e la Badia tentu labo banci ije kita jumpa ras Dibata si Badia
(3)   Seiring berjalannya waktu, tentuna cara-cara ibas ersembah man Dibata pe mulai lit perobahenna. Lit perobahen si positif lit ka si negatif. Emakana selaku kalak si erkiniteken tentuna arus kita metenget nandangi perobahen siterjadi. Hal si positif sibanci membangun kinitekenta banci si pake, tapi si negative sincedaken hubungenta ras Dibata perlu sipedauh.
(4)   Pemimpin ntah tokoh pengajar ibas Rumah pertoton e tentuna harus ngajarken simehuli erpalasken mehamat man Dibata ras guna Kemuliaan Dibata labo guna popularitas diri sendiri. (band. Raja Josia, Imam-imam si mbelin ras guru-guru agama, bagepe Jeremia).

(5)   Kegeluhen ersembah man Dibata arus terus ipelimbarui bagi sienggo ilakoken Raja Josia ras nabi Jerema bagepe Tuhan Jesus, tokoh Reformator ibas teks ta enda me sijadi gegeh ras usihenta. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ERSADA IBAS JABU

BAHAN SERMON KHOTBAH MINGGU 18 NOV 2018 Invocatio     : “Andiko ulina ras senangna adi kalak si ersenina ersada perarih” (Mzm. 133:1) O...